کتاب راهنمای تبلیغ
19 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 1392
تعداد جلد : 1
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
شماره چاپ : 1
زبان : فارسی
تبلیغ که از ریشة «بلغ» است در لغت عرب به معنای دعوت، دعایه و اعلام است، و در فارسی به معنای رساندن چیزی مانند پیام و نامه است، و در اصطلاح، تبلیغ عبارت است از رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات او به سود یا بر ضد یک موضوع. در مجموع می‌توان تبلیغ را نوعی به کارگیری تلاش‌های هنری برای تحت تأثیر قراردادن عقاید، نگرشها و رفتار دیگران به هدف پیوستن مخاطبان به ایدئولوژی، حزب و نظام سیاسی مورد نظر مبلغ تعریف کرد. با توجه به رسالت جهانی اسلام و نقشی که تبلیغ در جهت ایفای این رسالت دارد، اسلام به امر تبلیغ بسیار توجه نموده و آن را از مهم‌ترین وظایف پیامبران قرار داده است. و امروزه علمای دین و مبلغان اندیشه‌های ناب اسلامی که مفتخر به وارث پیامبران الهی هستند، سنگینی این رسالت را بر دوش خود احساس می‌کنند. اهمیت و جایگاه رفیع تبلیغ از اینجا فهمیده می‌شود که در متن دین و پیکرة آن قرار دارد که در قالب عبادتهای شبانه روزی مانند نماز جماعت، و هفتگی مانند نماز جمعه و مراسم سالیانه مانند حج و نماز عیدین که در طول سال، انجام می‌پذیرد تجلی می‌یابد. و امروزه در فرهنگ ما مسلمانان، این سنت حسنه در ماه مبارک رمضان، ماه محرم، مناسبتهای شاد، رحلت بزرگان دین و دیگر مناسبتها رواج یافته است تا همواره به صورت مستمر و زنده پا برجا بماند و حضور خود را در جوامع اسلامی حفظ نماید. ضرورت تبلیغ در جهان امروز که استکبار و بحران‏هاى فرهنگى در صدد تهى کردن انسان‌ها از معنویت مى‏باشند، تبلیغ دین و ارزش‏هاى نشأت گرفته از آن، به جهت مقابله با این بحران‏ها ضرورتی دوچندان دارد. این ضرورت، هم از منظر عقل قابل فهم و پی‌گیری است و هم از منظر دین. الف: از منظر عقل روشن است ارزش‏هاى الهی و هدایت نسبی بشر که امروزه در جوامع بشری وجود دارد، محصول افکار بلند حاملان وحى و اولیاى الهى است که از راه تبلیغ دین و هدایت انسان به ارمغان آورده‏اند. اگر بشر پس از سالیان سال هنوز از ارزشها دم می‌زند و برخی در شاهراه هدایت قرار دارند، این امر به همت و کوشش پیام آورانی بوده که در تبلیغ و انتشار آن از هیچ کوششى دریغ نورزیده، تمام تلاش خویش را در جهت اعتلاى دین به کار بسته‏اند. از این رو عقل و خِرد هر خردمندی حکم می‌کند امروزه باید این راه را ادامه داد تا آثار این حرکت عظیم الهى محفوظ بمانند، دین و ارزشهای نشأت گرفته از آن، جاوید بمانند. امام خمینی(ره) در اشاره به ضرورت تبلیغات می‌فرماید: تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز می‌باشد. ب: از منظر دین در مکتب اسلام، تبلیغ از جایگاهی بس والا برخوردار است، به گونه‌ای که در قرآن، اساسی‌ترین وظیفة رسولان الهی تبلیغ معرفی شده است: ما عَلَی الرَّسولِ إلّا البلاغ. درست بر همین اساس است که قرآن کریم، دعوت الی الله را بهترین گفتار و داعیان الی الله را برترین افراد معرفی کرده و فلاح و رستگاری جامعه را مرهون تلاش داعیان الی الله دانسته است. طبرسى در ذیل آیة: و مَن أحسَنُ قولاً مِمّن دعا الى اللّهِ و عَمِلَ صالِحاً. مى‏گوید: و فى هذه الآیة دِلالةٌ على أنّ الدّعا الى الدّین مِن أعظَمِِ الطاعات و اجلِّ الواجِبات؛ این آیه دلالت دارد بر این که تبلیغ و دعوت به دین از بزرگ‏ترین عبادات و با ارزش‌ترین واجبات به شمار مى‏آید. پیشینة تبلیغ در اسلام پیامبر اسلام که سرآمد همة پیامبران و مبلغان دین است، از همان روزهای نخست شکل‌گیری حکومت اسلامی در مدینه، تبلیغات خود را گسترش داد، هم به تشکیل اجتماعات مختلف اقدام کرد و با خواندن خطبه در اجتماعات جمعه و جماعات به تبلیغ دین پرداخت، و هم برخی از اصحاب و شاگردان زبردست خود مانند علی بن ابی طالب، مصعب بن عمیر، معاذ بن جبل و عبد الله بن رواحه‌ را برای ابلاغ رسالت و تعلیم احکام الهی به مناطق دور و نزدیک اعزام کرد. و از همه مهمتر آنکه پس از فتح مکه و تأمین امنیت نسبی از سوی کفار قریش، با نوشتن نامه و ارسال آن به حکام قبایل و سران کشورهای کوچک و بزرگ، دامنة تبلیغ دین را در سطح جهان گسترش داد. این سیره و رسالت پیامبر اکرم پس از او در میان مسلمانان همچنان رایج بود. در این میان، امامان معصوم بیش از همه به این امر مهم پرداختند. هم خود در این باره تلاشی وافر کردند و هم، افرادی را با آموزشهای مختلف، جهت نشر و پاسداری از اسلام تربیت کردند، و در انجام این رسالت تشویق کردند. در دورة غیبت کبری و تشکیل حوزه‌های علمیه، علمای اسلام یکی از رسالت‌های مهم خویش را تبلیغ دین دانستند و در هیچ شرایطی، علی‌رغم شرایط حاکم بر مردم و جامعه، از این رسالت غفلت نکردند و با عشق و سوز ستودنی، به نشر اسلام و هدایت مردم پرداختند. بدیهی است در دنیای امروز که دین و یکتاپرستی مورد هجمة مرام بی دینی قرار گرفته و ارزشها مورد بی مهری واقع شده‌اند، این رسالت بر دوش مبلغان است که باید به ابزار لازم در امر مقدس تبلیغ مجهز گردند و با تمام توان، قدم به عرصة تبلیغ بگذارند و از فرصت‌ها و مناسبت‌های مختلف تبلیغی همچون: ماه رمضان، محرم و صفر، اعیاد و وفیات، نماز جمعه و جماعت، استفاده کنند و در رساندن پیام دین به مردم و استحکام عقاید آنان سود ببرند؛ اما بسیار طبیعی و روشن است که انجام این رسالت سنگین نیازمند مهارتها، راهکارهای کارآمد و کسب شرایط و توانائیهای لازم در انجام این رسالت سنگین است؛ برخورداری از اخلاق اجتماعی، داشتن مهارت در برقراری ارتباط با دیگران، آشنایی با شیوه و آداب تبلیغ، شناخت آسیبها در فرایند تبلیغ و عوامل آن، مخاطب شناسی و آشنایی با فرهنگها و نیز داشتن اطلاعات کافی از وقایع و مناسبتها از جمله این راهکارهاست. این کتاب که به هدف تأمین نسبی نیازمندیهای مبلغان و عوامل فرهنگی تأثیر گذار در روستا سامان یافته است، می‌کوشد این مطالب را در چهار بخش، نه فصل و شصت و هفت گفتار تأمین نماید.